Isnin, 17 Jun 2019

GUM ARABIC @ AL-MANNA

MANFAAT GUM ARABIC @ AL-MANNA


Manfaat Gum Arabic sebagai prebiotik semula jadi kini dilihat berupaya membantu meningkatkan mutu kesihatan dengan lebih baik terutama bagi pengguna yang telah mengamalkannya dalam bentuk pemakanan dan minuman.


Getah Arab Sudan antara nama Gum Arabic yang diperkenalkan kepada masyarakat. Faedah dan manfaat getah pokok akasia ini semakin diterima ramai apabila ia turut dikenali sebagai al-manna, gula mentah, gam arab, gam akasia dan akasia senegal.


Serbuk ‘al-manna’ adalah nama panggilan yang paling popular digunakan sekarang ini, bermula pemakaian sebutan al-manna dari benua Afrika, Timur Tengah hingga ke Asia. Bangsa Eropah yang mengkaji kebaikan al-manna dari sudut faedah dan manfaat untuk kesihatan terus kekal menggunakan perkataan ‘gum arabic’ dalam penulisan kajian dan penyelidikan.

Manfaat Gum Arabic Sebagai Pemakanan Kesihatan

Serbuk getah pokok acacia senegal Al-Manna telah digunakan di kalangan masyarakat yang mempunyai masalah kesihatan tertentu. Gum arabic bukan sejenis ubat atau herba yang digunakan untuk memulihkan masalah kesihatan. Ia hanya makanan kesihatan yang mempunyai manfaat dan khasiat mineral seperti kalsium dan prebiotik semula jadi tinggi untuk menambah keperluan serat harian.

Gum Arabic @ Al-Manna turut dimanfaatkan oleh pengguna yang mempunyai masalah kesihatan seperti berikut:

1. Pesakit buah pinggang memanfaatkan Gum Arabic untuk kesihatan yang lebih baik.

2. Gum Arabic dimanfaatkan sebagai ikhtiar oleh pesakit buah pinggang hingga mencapai kesihatan buah pinggang yang lebih baik tanpa memerlukan rawatan dialysis.

3. Kesihatan yang baik membantu penurunan kreatinin dalam darah ke peringkat yang lebih baik. Bermula dengan ikhtiar antaranya pengamalan serbuk getah pokok akasia Gum Arabic.

4. Badan yang sihat, cergas dan bertenaga datangnya dari budaya hidup yang sihat antaranya pengamalan pemakanan yang sihat termasuk ikhtiar minuman harian serbuk gula mentah semula jadi Gum Arabic.

5. Radikal oksigen bebas memberi kesan yang tidak baik kepada kesihatan. Gum Arabic mempunyai khasiat membantu mengurangkan kesan radikal oksigen bebas.

6. Apa itu butyrate? Butyrate ialah metabolit utama atau makanan penting untuk kelangsungan hidup bakteria baik dalam kolon. Gum Arabic diakui umum sebagai sumber prebiotik semula jadi dan ia sangat baik untuk percambahan sel-sel bakteria baik dalam usus (kolon). Ikhtiar terbaik untuk menghadapi masalah usus dan penghadaman.

7. Terdapat kajian (saintis di Eropah) mengenai penggunaan gum arabic untuk menurunkan masalah darah tinggi. Gum Arabic sebagai salah satu ikhtiar dalam membantu meningkatkan kesihatan.

8. Selsema dan demam antara cadangan menggunakan Gum Arabic oleh pelajar tempatan yang membuat penyelidikan manfaat dan kebaikan al-manna terhadap bayi yang tidak boleh diberikan ubat (tempoh awal bayi) yang mengalami masalah tersebut. Gum Arabic juga sebagai ikhtiar.

9. Gum Arabic bersifat pengemulsi dan ejen penstabil semula jadi yang mampu menghalang pembentukan lemak dan gula dalam darah. Pengguna yang mempunyai masalah kencing manis memanfaatkan Gum Arabic sebagai ikhtiar.

10. Mengawal selera makan antara cara yang digunakan untuk menurunkan berat badan berlebihan. Gum Arabic sangat baik untuk mengawal selera makan (makan ketika hanya perut kosong). Gum Arabic boleh dijadikan ikhtiar untuk menjaga selera makan yang berlebihan.

11. Larutan Gum Arabic yang dibancuh ke dalam air juga turut dimanfaatkan sesetengah pengguna untuk penjagaan wajah atau masker. Hasilnya kulit lebih licin dan anjal.

12. Terdapat di kalangan kaum hawa yang mengamalkan Gum Arabic mendapati perjalanan haid dalam keadaan lancar dan mengurangkan masalah senggugut.

13. Gout adalah masalah yang dihadapi ramai warga emas terutama lelaki. Gout juga boleh berlaku di kalangan golongan muda yang mengabaikan gaya hidup sihat. Apa yang menarik, Gum Arabic sering mendapat maklum balas yang positif di kalangan pesakit gout selepas mengamalkannya. 

14. Gum arabic bukan ubat dan bukan juga herba. Masalah buasir mungkin boleh diikhtiar dengan Gum Arabic setelah mendapat maklum balas yang baik juga di kalangan pengguna yang mengalami sakit buasir.

15. Penyakit migraine juga tidak mengenal usia. Golongan muda kini bukan asing lagi dengan masalah migrain. Cadangan gum arabic untuk penyakit migrain mungkin boleh dilakukan sebagai ikhtiar membantu kesihatan yang lebih baik.

16. Masalah kudis dikaitkan dengan pelbagai masalah lain. Penjagaan kebersihan, pemakanan, alahan dan penyakit lain. Gum Arabic turut dimanfaatkan oleh pengguna yang mempunyai masalah kudis dan alahan sebagai ikhtiar.

17. Bangun pagi dalam keadaan mudah dan bertenaga. Terdapat pengguna Gum Arabic yang merasai perubahan ini apabila minum serbuk getah arab Sudan ini sebelum tidur. Kalsium dalam gum arabic membantu proses tidur yang lena.

18. Keberkesanan Gum Arabic dalam membantu mengurangkan masalah sendi telah dikongsi oleh Prof. Dr. Aminah Abdullah yang membuat kajian di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Kenyataan ini terdapat dalam portal akhbar Sinar Harian.

19. Masalah terlalu letih dengan urusan kerja harian tidak boleh dipandang ringan. Warga tua yang telah menjadikan Gum Arabic sebagai ikhtiar kesihatan telah berkongsi dengan teman yang lain selepas berpuas hati dengan serbuk gula mentah akasia ini.

20. Masalah asma dan penyakit kulit juga disarankan untuk berikhtiar dengan Gum Arabic. 

21. Penyakit batu karang yang dapat dikesan di peringkat awal. Terdapat pengguna yang telah mengamalkan Gum Arabic sebagai ikhtiar setelah mendapat tahu mempunyai masalah batu karang di peringkat awal akhirnya sisa batu karang dapat dikeluarkan melalui air kencing.

22. Masalah lutut selalunya akan berkait dengan masalah sendi. Ramai pengguna yang memberi maklum balas positif sebagaimana diperkuatkan lagi dengan info nombor 18 di atas.

23. Penyakit kanser adalah penyakit yang paling digeruni semua orang. Penggunaan Gum Arabic turut disarankan sebagai ikhtiar dalam membantu untuk mendapatkan kesihatan yang lebih baik. Gum Arabic adalah salah satu darinya.

24. Gejala sembelit pasti akan dilalui semua orang walaupun hanya beberapa kali. Ramai pengguna yang mempunyai masalah sembelit memberi maklum balas yang baik hasil pengamalan Gum Arabic. Selain itu banyak juga produk lain yang menambah Gum Arabic dalam kandungan suplemen antaranya melibatkan penggunaan untuk kanak-kanak. Hal ini membantu proses penghadaman dan mengelakkan gejala sembelit.

25. Gum Arabic dipercayai mampu membantu sistem pertahanan badan atau lebih dikenali sebagai sistem imun. Rangsangan sel dendritik atau dendritic cells (DSC) yang merupakan sel pertahanan penting bagi sistem imun berfungsi untuk memproses bahan antigen dan menerbitkannya sebagai sel yang dapat menghubung antara immunity innate dan penyesuaian. Gum Arabic dicadangkan untuk membantu kesihatan sistem imun badan.

26. Penyerapan bahan mineral yang lebih baik turut dikaitkan dengan pemakanan yang diambil seharian. Makanan yang tidak berkhasiat dan berisiko tentunya mengganggu proses penyerapan mineral yang diperlukan badan. Gum Arabic dipercayai dapat membantu proses penyerapan mineral dengan lebih baik seperti mineral kalsium, zink dan sodium.

27. Gum Arabic boleh dijadikan ikhtiar makanan kesihatan untuk menghalang masalah pertumbuhan sel kanser usus dan keradangan.

28. Terdapat pesakit buah pinggang yang mengamalkan gum arabic berjaya mengurangkan paras urea dan bahan nitrogen dapat dikeluarkan melalui proses pembuangan najis. Gum Arabic boleh dijadikan ikhtiar dalam menghadapi masalah ini.

29. Gejala cirit-birit juga pasti akan dilalui setiap orang. Gum arabic juga digunakan sebagai ikhtiar dalam penjagaan usus untuk mengelakkan gejala cirit-birit agak tidak berterusan. Gum Arabic baik untuk kesihatan usus.

30. Ibu bapa yang mempunyai anak yang hiperaktif turut disarankan untuk mencuba Gum Arabic sebagai ikhtiar mengurangkan masalah tersebut.

31. Masalah kolesterol tinggi tidak mengenal fizikal badan seseorang. Kolesterol tinggi tidak semestinya hanya berlaku kepada orang yang gemuk dan bukan bermakna orang yang kurus bebas dari masalah kolesterol tinggi. Hasil maklum balas yang diperolehi dari pengguna yang mengamalkan gum arabic menunjukkan penurunan kolesterol ke paras yang lebih rendah. Gum Arabic amat baik untuk menurunkan kolesterol bagi pengguna yang mempunyai masalah tersebut.

32. Memanfaatkan Gum Arabic untuk kesihatan usus juga akan memberi hasil yang baik kepada saluran gastro usus yang terdapat beberapa organ penting di esofagus seperti perut, usus kecil, kolon, rektum dan dubur.

Kesimpulannya manfaat, faedah dan kebaikan Gum Arabic sangat baik untuk meningkatkan kesihatan tubuh badan. Gum Arabic bukan ubat-ubatan atau ubat tradisional dan herba. Gum Arabic hanya diambil dari getah pokok akasia senegal secara asli dari negara Sudan di Benua Afrika. Getah pokok akasia ini bersifat cairan di peringkat awal dan menjadi ketulan diproses menjadi serbuk halus untuk memudahkan pengguna membuat penyediaan.

Gum Arabic didatangkan secara import sepenuhnya dari Sudan dalam bentuk serbuk. Getah pokok akasia senegal yang turut dikenali sebagai al-manna, gula mentah, gam arab, gam akasia atau acacia senegal merupakan arabic gum yang paling tinggi sumber prebiotik semula jadi. 

#ikhtiardanrawatanmisitk
#Herba Arissa
#MakananSunnah

Credit - Sumber dari :
https://www.almannaameer.com/2017/07/27/manfaat-gum-arabic-al-manna-ameer/

1 ulasan:

  1. IONQQ**COM
    agen terbesar dan terpercaya di indonesia
    segera daftar dan bergabung bersama kami.
    Whatshapp : +85515373217 :-* (f)

    BalasPadam